Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Zadania komisji:
Komisja prowadzi działalność w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w oparciu o przepisy ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( t.j. Dz.U. z 2009 r. poz. 2277).
Do ustawowych zadań Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych należy:
- inicjowanie działań w zakresie zadań własnych samorządu związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych;
- podejmowanie czynności zmierzających do zobowiązania osoby uzależnionej od alkoholu do poddania się leczeniu w zakładzie leczenia odwykowego;
- opiniowanie wydawania zezwoleń na sprzedaż lub podawanie napojów alkoholowych;
- kontrola przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż lub podawanie napojów alkoholowych (na podstawie upoważnienia wydanego przez Wójta Gminy Brańsk);
- podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów oraz występowania przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
Komisja zbiera się na posiedzeniach, związanych z rozpatrywaniem spraw dotyczących realizacji programu, w tym opiniowaniem postanowień dotyczących wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz innych wniosków wpływających do Komisji.
Podstawą działalności Komisji jest uchwalany corocznie przez Radę Gminy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Procedura zobowiązania do leczenia
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych prowadzi sprawy zgodnie z procedurą zobowiązania do leczenia określoną w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi:
- przyjęcie wniosku o leczenie odwykowe założonego przez osoby prywatne lub instytucje,
- zaproszenie na rozmowę wyjaśniającą wnioskodawcę,
- wezwanie na rozmowę wyjaśniająco- motywującą osobę zgłoszoną do leczenia odwykowego,
- skierowanie tej osoby na badanie przez biegłego lekarza w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia i wskazania rodzaju zakładu leczniczego,
- skierowanie wniosku do Sądu Rejonowego o nałożenie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu wobec osoby z rozpoznaniem zespołu uzależnienia od alkoholu lub w przypadku braku współpracy z jej strony.
Komisja prowadzi stałą współpracę z Poradnią Odwykową, lekarzem psychiatrą, psychologiem, Sądem Rejonowym i Policją.
Posiedzenia Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Szczańcu odbywają się w trzeci czwartek każdego miesiąca.
Posiedzenia odbywają się w budynku Urzędu Gminy, ul. Herbowa 30, 66-225 Szczaniec.
Przewodnicząca Komisji: Marta Obst
Zastępca Przewodniczącej: Marlena Derda
Sekretarz Komisji: Elżbieta Baranowska
Członek Komisji: Magdalena Jagiełło
Numer kontaktowy: 68 34 107 07
Link pomocowy:
Na terenie Gminy Szczaniec można skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej
Radca Prawny udziela bezpłatnych porad dla mieszkańców Gminy Szczaniec w pierwszy i ostatni poniedziałek miesiąca.
Termin wizyty prosimy uzgadniać w Sekretariacie Urzędu Gminy Szczaniec osobiście lub telefonicznie 68 34 10 700.